'Wijs is hij die het leven eentonig maakt, want dan heeft elk klein voorval het voorrecht een wonder te zijn.' (Pessoa, Boek der Rusteloosheid). Vind jij wandelen eentonig?

dinsdag 1 maart 2016

Verbinding

Afgelopen weekend liepen we als pelgrims samen over de natte Brabantse heide. Ex- wannabe- rijpe - groene -pelgrims: mensen die elkaar inspireerden met een passie voor de Camino. We waren te gast in pelgrimshoeve Kafarnaum in Vessem, ten westen van Eindhoven. Initiatiefnemer voor de hoeve is broeder Fons van der Laan, links op de volgende foto. Hij is geboren in 1930, en liep in 1989 naar Santiago. Fons zorgde voor twee bloeiende herbergen van de ziel in Vessem, en vertelde ons het verhaal er achter. 'Geloof in wat je doet en doe het samen.'  Ik ben zijn levensverhaal nu aan het lezen. Dit weekend, dit verhaal leert me ook weer veel over mijn eigen wandelreisplannen.

Bij het afscheid gaf Fons ons allen een kaars om voor onszelf te branden, sprak wat zachte woorden die voelden als een zegening. Ik had hem niets verteld over mijn eerste Camino, maar hij zei er wel iets over en wist precies hoe het geweest was. 

Toine Martens (rechts) was onze wandelgids

Beeldje Franciscus van Assisi in de tuin van Kafarnaum

Het Roomse land

De Jacobushoeve. Ontmoetingsruimte, kringloopwinkel,wereldwinkel, stiltecentrum. Naast de pelgrimsherberg ook een initiatief van broeder Fons.


Gastvrij onthaal door de vrijwilligers in de Jacobushoeve 


In het stiltecentrum - dag en nacht toegankelijk - een prachtig monument met pelgrimsstaf


Het schilderij 'De Meseta' heeft een erg sterke symboliek. Deze grote, lege graanvlakte was ooit bebost. Op het schilderij zie je de wortels ondergronds. De bomen werden gekapt voor de schepen van de Spaanse Armada.

Ook bij de Jacobushoeve kun je een steentje leggen bij een Cruz



Een kaarsje branden onderweg

Dank Toine, Thieu, Leida, Marijke, Renee, Fons en medepelgrims voor alle gastvrijheid, verbinding  en liefde!

3 opmerkingen:

  1. Mooi Simon, het was inderdaad een geweldig weekend, waar ik weer een tijd mee vooruit kan. Jij ook bedankt voor je inspirerende woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een zeer geslaagd weekend waardoor ik me (vooruit lopend op mijn eerste Camino) al een echte pelgrim ben gaan voelen! Dank voor jouw bijdrage hieraan.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het was thuiskomen ! bedankt Allemaal

    BeantwoordenVerwijderen